In 15 minuten per dag meer tijd voor jezelf? Hoe dan?!

In 15 minuten per dag meer tijd voor jezelf? Hoe dan?! - Edivania Lopes .nl

Na een lange dag vol geniale ideeën, je schouders onder van alles en nog wat zetten en zo productief zijn als een konijn in de lente, kun je wel wat ontspanning gebruiken. Als je echter thuiskomt van je werk lijkt er nooit genoeg tijd in een dag te zitten om aan jezelf te kunnen besteden. Je hebt immers huistaken om uit te voeren, je moet een belrondje doen om familie en vrienden te laten weten dat je wel degelijk aan ze denkt (al kunnen ze zich haast je gezicht niet meer herinneren) en je moet eventjes wat voor je uit of naar de televisie staren zodat je lichaam kan bijkomen van de schok die de economie elke dag teweeg brengt. Wat je ook kunt doen? 15 minuten per dag investeren in het maken van tijd voor jezelf. Het is zo simpel als het vormen van een gewoonte.


De macht der gewoonte
Veel mensen geloven dat een gewoonte in 21 dagen gevormd is. Dit betekent dus dat als jij 21 dagen — ononderbroken! — achter elkaar hetgeen uitvoert dat je als gewoonte wil aanleren, het je zal lukken. Misinterpretatie; zo blijkt uit dit artikel uit Forbes.

 

Hoe zit het dan wel?

 

Het schijnt zo te zijn dat 40% van alle dingen die je op een dag doet gedicteerd worden door gewoonte. Bijna de helft van alles wat je doet gaat dus op de automatische piloot. Dit betekent dat je geen extra tijd of energie meer hoeft te steken in het nadenken over/uitvoeren van die handelingen. Het is immers automatisme geworden en de routine waarmee je het uitvoert maakt het een koud kunstje om telkens op te voeren. Je hebt dus ruimte in je hoofd om die over andere dingen te breken en wat meer energie in je dag om dingen te ondernemen die je wél bewust en met veel plezier doet.

Het opbouwen van een gewoonte gebeurt in 3 fasen en kan tussen de 21 dagen en een aantal maanden duren. Je moet dus even door de zure appel heen bijten. Over het algemeen (1) raakt men geïnspireerd en gaat vol goede moed aan de slag. Na, uiteraard met een roze bril op, je nieuwe gewoontes de hemel in gelepeld te hebben kom je erachter dat (2) het zo makkelijk niet is. Vanaf dan moet je meer moeite doen en jezelf blijven motiveren om toch door te gaan. Doe je dit niet, dan verwatert de hele boel en ben je weer terug bij af. Lukt dit je, dan (3) wordt je doel een gewoonte en moet je alleen nog oppassen dat je jezelf door laksheid niet terug katapulteert naar fase 2.

Je vraagt je op dit moment natuurlijk nog steeds af hoe je hierdoor meer tijd voor jezelf vrij kunt maken. Nou, zo dus: als het jou lukt om die 15 minuten die ik aan het begin noemde een gewoonte te maken die je op de automatische piloot uitvoert bij het ochtendgloren, ga je lekker energiek van huis en kom je ontspannen terug. Daar moet je alleen wel wat dingen voor doen. Want waar vul je die 15 minuten nou mee en hoezo zorgt een paar minuten extra opgebruiken per dag voor het winnen van tijd?


1. Anticipeer

Je hoopte natuurlijk dat ik je zou vertellen alle huistaken links te laten liggen en gewoon koppig tijd in jezelf te steken. Probeer echter het huishouden eens op te delen in verschillende taken waarvan je er elke dag binnen 15 minuten minstens één gedaan kunt krijgen. Zet je wekker dus een kwartiertje eerder en vouw wat was, doe de vaat of snij alvast je groenten voor het avondeten. Als je niet zeker weet hoelang je doet over die taken, kun je een keer een timer zetten terwijl je ermee bezig bent en zo zien of het haalbaar is in de ochtend. Wees wel realistisch: stofzuigen om 6 uur ’s ochtends is namelijk zowel irritant voor je buren als dat het je lichaam op een onaangename manier wakker schudt.


2. Verdeel en heers

Dit is iets waar ik zelf enorm schuldig aan ben. Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan de afwas en volgens mij weet bijna iedereen die mij kent dit (anders weten ze het nu wel). Wat deze geniale dame doet, is de boel laten opstapelen en het doen van de afwas zo lang uitstellen dat ze er op een gegeven moment wel aan moet geloven omdat alle lepels op zijn. Gatver. Als je echter iedere dag een klein beetje doet, zul je zien dat je taken makkelijker en sneller te voltooien zijn.

Eet dus je kommetje havermout leeg, was het af en zet het meteen weg. 2 minuten van je leven besteedt en je komt thuis naar een schone(re) omgeving. Dit motiveert je ook meteen om ’s avonds toch even lekker de yogamat uit te rollen of wat muziek op te zetten en de dag van je af te schudden — je hebt immers wat tijd over! Dit in combinatie met die 15 minuten die je zojuist besteedt hebt aan het vouwen van de was of aan het opruimen van de dingen die je de avond ervoor hebt laten slingeren, maken je thuiskomst een stuk ontspannender.


3. Ga door, maar sla niet door
Maak het een gewoonte. Hoe gek het immers ook klinkt, gewoontes zijn de basis van hoe je je leven indeelt; je poetst je tanden, je maakt je bed, je kamt je haren. Je kunt jezelf dus ook aanleren om meteen je spullen achter je op te ruimen als je ergens klaar bent, of om toch maar die afwas te doen die je zojuist gecreëerd hebt (ja, ik heb het nu voornamelijk tegen mezelf). Op het moment dat je jezelf aanleert bepaalde dingen meteen te doen, zul je ook zien dat het pad van verwoesting achter je langzaam wat meer begaanbaar zal worden.

Nou weet ik van mezelf dat ik productiever ben in de ochtend dan in de middag en dat ik er ’s avonds ook nog wel wat uit kan persen. Heb je er moeite mee nog eerder op te staan, maar kun je bij thuiskomst nog een simpele wiskundige vergelijking oplossen? Trek die 15 minuten dan op dat moment uit. Let wel: doe het meteen als je thuiskomt! Zodra je op de bank neerploft komt nergens meer iets van terecht. Dus hang je jas op, doe je pantoffels aan en sorteer meteen een wasje. Ondertussen kun je al je droge goed al opvouwen en een pan op het vuur zetten. En probeer alsjeblieft niet te veel in die paar minuten per dag te proppen. Bewaar dat maar voor de lenteschoonmaak.

Dit alles zal er (hopelijk!) voor zorgen dat je niet iedere dag na werk met een chagrijnige kop op de bank zit omdat je weet dat je toch écht wat aan die afwas zou moeten doen, maar jezelf er simpelweg niet toe kan aanzetten. Erg ontspannend is een sessie bankhangen dan ook niet meer. Dus besteed die tijd in de ochtend en val ’s avonds net iets sneller en tevredener in slaap.

Veel succes,

veel liefs,

Edivania

 

Verder lezen:

[x] 9 Interesting TED Talks About Breaking Habits & Forming Better Ones – Lindsay Kolowich

[x] The Importance of Good Habits – TheWorldCounts.com

[x] The Importance of Enjoying The Habit – Leo Babauta

2 Replies to “In 15 minuten per dag meer tijd voor jezelf? Hoe dan?!”

  1. Ugh afwas 🙁

    1. Edivania Lopes Duarte zegt: Beantwoorden

      Precies wat ik dacht! En tóch doe ik ‘m. 💪🏽💪🏽💪🏽

Geef een reactie