Concentratieprobleem? Zo krijg je die shit toch done

Get.Shit.Done. of: Hoe je je leven bij de ballen pakt - EdivaniaLopes.nl

Met het vaststellen van goede voornemens trappen we een jaar af waarin we telkens doelen zullen stellen die we niet zullen behalen. Ik wil niet zeggen dat het aanvankelijk niet goed voelt; op kantoor sta je immers de eerste paar dagen van januari bij het koffiezetapparaat te kletsen over elkaars voornemens en de maatregelen die iedereen genomen heeft om zijn of haar doel te behalen. De lacherigheid eromheen geeft echter al aan hoe vrijblijvend de voornemens zijn en hoe ze alleen maar gesteld lijken te zijn om de eerste maand van het jaar weer wat frisse koetjes en kalfjes te hebben. Voordat we uiteraard weer vervallen in dezelfde fluistergesprekken over precies dezelfde mensen – die onderhand ook wel doorhebben dat zij het dagelijkse plakje cake bij de koffie zijn.

Het is ergens een fijn gevoel om het jaar te beginnen met goede voornemens. Zodra de roes van de jaarwisseling echter voorbij is en het tot iedereen doorgedrongen is dat een jaartje erbij niet binnen één dag voor veel impact op het leven gezorgd heeft, beginnen we onze voornemens langzaam te vergeten. We bergen we onze kersverse lidmaatschapspasjes van een Basic Fit of Fit For Free netjes op en staan weer op precies hetzelfde punt als op 31 december. Nu hopelijk met wat realistischer en serieuzere doelen en zonder die druk van het nieuwe jaar om een verbeterde versie van jezelf te zijn.

Ga nu aan achter de dingen die je wilt. Dit kan van alles zijn: van het starten van je eigen bedrijf tot meer tijd uittrekken voor je familie of hobby. Persoonlijk ben ik vaak bang doelen te stellen omdat ik niet wil falen. Je wordt zo prestatiegericht opgevoed dat ik het idee heb dat zodra we uit het onderwijssysteem zijn, iedereen een zucht van opluchting slaakt omdat hij eindelijk niet meer optimaal hoeft te presteren om erkenning te krijgen. En dat is niet waar. Het afsluiten van een hoofdstuk waarin je leven gedraaid heeft om onderwijs, wil niet zeggen dat je uitgeleerd bent. Het geeft alleen aan dat je een basis hebt die je zal helpen bij alle andere dingen die je wilt bereiken.

Maar waar begin je hoe krijg je die shit done? Hier is wat voor mij werkt.

Orde creëeren. Of: een goed begin is het halve werk!

Ik ben heel precies in mijn dingen. Ik weet wat ik leuk en fijn vind en wat voor mij werkt en wat niet. Wat ik gemerkt heb is dat ik het beste presteer als ik zo min mogelijk afleidingen om me heen heb. M’n werkplek is altijd opgeruimd als ik ergens aan begin en ik zorg ervoor dat ik ook geen excuusjes meer heb om op te staan. Vaak heb ik om die reden een snack en wat te drinken op m’n bureau staan zodat ik mezelf niet hoef te onderbreken om een bepaalde behoefte te vervullen.

Hiernaast werkt het heel goed om te werken met planners. Pinterest is een heel goed platform om wat orde in je hoofd te creëren, zelfs als je een chaotische creatieveling bent die met zijn ogen rolt zodra Arial 12 ter sprake komt. Ik ben lang op zoek geweest naar een planner waarmee ik een hele dag kon uitstippelen, zodat ik me kon richten op wat er op dat moment gedaan moest worden in plaats van afgeleid te raken omdat iets wat ik over een paar dagen moest doen leuker of makkelijker is dan de taak die ik voor me heb liggen. Na lang zoeken vond ik onderstaande planner van Team Confetti. Ik heb hier altijd een stapeltje van in een map liggen en zodra ik een volle dag heb kalk ik alles neer zodat ik het niet vergeet en houd ik de planner naast me terwijl ik bezig ben.

Beeld: Team Confetti

Wat ik vooral fijn vind aan deze planner is het feit dat het je ook de mogelijkheid geeft om dingen te bedenken die je eventueel kunt doen, maar die nu niet per se voorrang hebben. Zo heb je altijd de ruimte om je tijd te nemen voor dingen en te onderscheiden tussen hoofd- en bijzaken. Ja, je wilt zo veel mogelijk gedaan krijgen, maar nee, je bent geen machine. Je aandacht zal verslappen en je lichaam zal verstijven. Ga dus ga even wandelen, plan een lunchafspraak of ga languit op de bank een film kijken.

Om ervoor te zorgen dat ik niets vergeet wat ik me gedurende de week bedacht heb, gebruik ik op mijn telefoon heel vaak Evernote om mijn ideeën snel even vast te leggen. Hiernaast is Wunderlist een hele handige app waarin ik elke taak die ik moet voltooien alvast de stappen kan uitdenken. Dit zorgt ervoor dat zodra ik de tijd heb om aan iets te zitten, ik meteen aan de slag kan zonder eerst te bedenken wat ik – oh ja! – allemaal nog moest doen ervoor.

Ik heb al heel snel de neiging om zoveel mogelijk dingen in te plannen omdat m’n pagina er dan zo lekker vol uitziet. Bovendien voel ik me dan een nuttig mens. Ik merk echter dat als ik super veel inplan ik het zelden af krijg en dat ik ook vaak dingen ga inplannen die ik toch wel doe. De druk wordt zo aan de ene kant te hoog, terwijl je aan de andere kant te weinig tijd neemt voor alles. Of je voelt je rot omdat je niet alles af hebt. Dus plan realistisch, stel prioriteiten en houd je daaraan.

En nu EINDELIJK: Get. Shit. Done.

Als je eindelijk alles een beetje geordend hebt en kunt gaan beginnen is het vervolgens lastig om geconcentreerd te blijven. Er is namelijk zo veel leuks te doen. Dáár. Dus niet hier. Hoe dan ook, dat jíj aan het werk wilt, wil niet zeggen dat je brein dat ook wil. Als je goed let op je gewoontes kun je echter uitvogelen wat jouw beste werktijden zijn. Ik heb het geluk om elk moment van de dag productief te kunnen zijn. Voor veel mensen ligt dit echter anders. Die kunnen bijvoorbeeld ‘s ochtends ontzettend veel gedaan krijgen en voltooiien iedere taak daarna maar met veel moeite. Let hierop en probeer dat tijdvak te benutten waarvan je weet dat je daarin het productiefst bent.

Beeld: screenshot van de Pomotodo app op de iPad.

Natuurlijk is het ook fijn om wat hulpjes bij de hand te hebben. Een goede methode die ik zelf veel gebruikt heb bij het schrijven van mijn scriptie was het werken met pomodoros. Het principe van de Pomodoro-methode is dat je werkt in tijdsvakken van 25 minuten. Na die 25 minuten neem je een korte pauze van 5 minuten om vervolgens weer door te werken. Noteer elke pomodoro die je afgemaakt hebt ook. Zo krijg je inzicht in hoe productief je bent. In het vervolg kun je dan beter inschatten hoe lang bepaalde taken zullen duren. Wellicht zul je hierdoor nog efficiënter kunnen werken.

Net als met de planner is de bonus hier dat je telkens iets kunt afstrepen. Aan het einde van de dag kun je precies zien wat je gedaan hebt en hoe ver je gekomen bent. Je erkent je inzet en kunt jezelf een schouderklopje geven. Wat ik doe? Als het weekend is en ik lekker veel gedaan heb gekregen, trakteer ik mezelf vaak op iets lekkers. 9 van de 10 keer is dit pizza. Natuurlijk kun je ook eventjes een serie of film kijken of afspreken met vrienden. Wil je een extra stok achter de deur tijdens het toepassen van deze methode? Gebruik dan de Pomotodo app. Zo weet je ook nog eens zeker dat je je welverdiende pauzes neemt!

Mocht ik iets vergeten zijn of heb je zelf een tip, laat het dan vooral weten!

Veel succes,

veel liefs.

Edivania

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

2 Replies to “Concentratieprobleem? Zo krijg je die shit toch done”

  1. Interesting! I was looking for apps that could help me with planning! This really helped!

    1. Edivania Lopes Duarte zegt: Beantwoorden

      Good to hear! Let me know what you think of the apps and if you maybe miss some. Good luck. 🙂

      Vany

Geef een reactie